Hry od DinoToys pod stromečkem potěší malé i velké. Recenze na hry Hex Up! a Strašák.

25.11.2020 15:22

Pokud na vánoce hledáte dárky vhodné pro děti, a dospívající a máte rádi deskové a stolní hry, pak určitě zkuste jednu z her od společnosti DinoToys – odborníka na hraní a zábavu dětí i dospělých.

Já jsem tentokrát zkoušela hry Hex Up! a Strašák.

Jsou to hry postřehové, takže je třeba u nich přemýšlet a představovat si.

Hra Hex Up! je hra abstraktní, postřehová, karetní a hlavně logická. Já sama jsem odehrála asi 2 hry, a pak jsem se spíš dívala, jak hrají ostatní. Tuhle hru jsem nechala pánské části rodiny – hlavně syn a vnuk si hru užívají. Neříkám, že to není hra i pro holky, ale rozhodně ne pro mne. Já nemám logické myšlení a abstraktní představivost rozvinutou tak, abych si hned vybavila, jak mám hrát.  No, nebudu se vymlouvat – prostě mě štvalo, že pořád prohrávám. Ale syn s vnukem hrají často a rádi. Oni na rozdíl ode mne mrknou, a hned vidí, co a kam mají skládat, hrají na rychlost a občas jen zírám, jak hra „sviští“.

Hra Hex Up! Je vhodná pro 2 až 6 hráčů od 6 let. Mladší děti bych asi tuhle hru nenechávala hrát – asi by starším nestačily. Super ale bude pro starší děti, a i pro dospělé.

Hex Up! Je originální, česká hra, a je složená ze 6 variant hraní. V krabici tedy máte v podstatě 6 her – pokud beru každou variantu za jednotlivou hru. Není potřeba nic složitého, jen hrací karty s otvory, barevné žetony a žetony s coiny. To je vše. Díky tomu lze hru hrát kdekoliv, klidně i na nějaké párty. Nepotřebujete hodně místa, hrát můžete kdekoliv na stole.

Vysvětlení herních komponentů:

Hex je hrací karta se čtyřmi otvory a dvěma barvami

Base je základní karta se šesti barvami bez otvorů

Coin  je žeton s body

Chip je jednobarevný žeton

Hex up jsou dva hexy položené na sobě a zarovnané do šestiúhelníkového tvaru tak, aby byly vidět minimálně  tři barvy

Pak už stačí jen vzít si pravidla a začít hrát jednotlivé hry.

Hra č. 1 Pack: Cílem hry je získat co nejvíce coinů za správné skládání karet (hexů) na sebe na společný balíček. Hrají všichni najednou, nezáleží tady na pořadí, všichni se snaží najít co nejrychleji vhodný hex, aby dostali coin. Za správné umístění barev získá 1 coin, pokud někdo položí na společný balíček hex s chybnými barvami, jsou mu coiny naopak odebírány. Kdo má na konci nejvíce coinů, ten vyhrál.

Hra č.2 Land:  Opět je cílem hry získat co nejvíc coinů. Každý hráč má vlastní dobírací balíček, lícem hexu položený dolů. Před sebe vyloží 3 hexy lícem nahoru, a určitým počtem chipů. Tady už se hraje postupně ve směru hodinových ručiček, ten, kdo je na tahu musí ze dvou hexů vytvořit hex up, který přiloží na stůl tak, aby se všude, kde sousedí s dříve vyloženými hexy shodoval. Pokud mu nějaká barva nevychází, může ji překrýt barevným chipem. Po tahu spočítá, kolik mu tah vynesl coinů a ty si hned vezme. Potom si z dobíracího balíčku položí před sebe 2 hexy, aby měl před sebou opět tři a hraje stejným způsobem. Kdo má nejvíc coinů, ten vyhrál.

Hra č. 3 Speed: Jak už název napovídá, tady jde o rychlost. Cíl hry je dostat co nejvíc coinů určováním barev, které nejsou na vyložených kartách hráčů. Každý má ze svých hexů dobírací balíček, položí ho lícem dolů před sebe. Na povel současně všichni hráči otočí daný počet hexů, co nejrychleji musí zjistit, která barva na vyložených kartách chybí a sebrat ze stolu chip těch chybějících barev a za to pak získá coin. Konec hry je, když dojdou všem hráčům hexy v dobíracím balíčku – kdo má nejvíc coinů v tu chvíli, ten vítězí.

Hra č.4 Bluff: Cíl hry je získat co nejvíc coinů za to, že sesbíráte v ruce všechny barvy. Můžete ale i blafovat a získat coiny za to, že odhalíte blafování protihráče. Hráč si do ruky na dlaň položí hex kartu. Pak otočí hex z dobíracího balíčku a doplní nabídku to tří. Hráči se střídají. Pak si hexy je třeba skládat do dlaně na hexy z předchozích kol tak, aby byly zarovnané v tvaru a seskládané do všech šesti barev. Kdo poskládá šest barev, zahlásí Barva! A vezme si coin za odměnu. Může ale blafovat, a když protihráč pozná, že blafuje, zavolá Blaf! Pak musíte ukázat svůj hex v ruce. Pokud hráč neblafoval, odevzdá mu protihráč svůj coin, pokud blafoval, dá naopak on šizením získaný coin protihráči. Vyhraje, kdo má na konci hry nejvíc coinů.

Hra č.5  Think: Cílem této hry je získat co nejvíc coinů tím, že po paměti určíte, které barvy a v jaké pozici jsou na zakrytém zadání. Zadávající vyskládá karty na stůl, ten kdo hádá, si je  1 minutu prohlíží. Po limitu vezme zadávající kartu base a zakryje s ní zadání. Nesmí ale hýbat s ničím na stole, jen to zadání zakrýt. Pak ten kdo hádá, pokládá okolo karty barevné chipy. Kolik trefí barev, tolik získá coinů za odměnu. Kdo má nejvíc coinů po šesti kolech, ten vyhrává.

Hra č.6  Code: Cíl hry je získat co nejvíc coinů, které hráč dostane vždy, když se na balíčku ukáže jeho osobní kombinace barev. Každý si tajně vylosuje 3 chipy, a ty se stanou jeho osobním kódem. Z balíčku hexů si hráč vezme 3 karty do ruky. Hraje se po směru hodinových ručiček. Každý hráč položí hex na hromádku ve stojánku lícem nahoru. Dobere si nový z dobíracího balíčku. Jakmile se ukáže někde na hexu kód hráče, ten zvolá Kód! A vezme si za správnost 1 coin. Pokud si hráč myslí, že by jeho kód mohl protihráč odhalit, nemusí si Chin vzít a tím tak trochu blafuje. Hra skončí, když dojdou hexy v dobíracím balíčku i v ruce všech hráčů. Kdo má nejvíc coinů, ten vyhrává.

Pravidla jsem hodně zestručnila, celá pravidla jsou součástí balení hry a jsou velmi srozumitelně popsaná.

V podstatě se tahle hra točí stále kolem šestiúhelníkových kartiček s barvami a dírkami. Je třeba umět si představovat, logicky myslet, mít postřeh a tak trochu i hráčského ducha. Hra je možná hrát už ve dvou hráčích, ty správné horké hráčské chvilky jsou ale když je hráčů víc. Proto je fajn hrát třeba hru na posezeních s přáteli, nebo s kamarády někde na párty. Čím víc lidí hraje, tím víc se musí myslet, taktizovat a skvělá hra tím začíná.

Jak už jsem zmínila – tahle hra je propracovaná do detailů, není k ní třeba žádné větší vybavení, a hrát ji lze v podstatě kdekoliv. Touhle hrou si děti i dospělí skvěle pocvičí postřeh, logiku a myšlení. Nejde o žádné házení kostkou a mechanické postupování po políčcích. Je třeba pořádně zapnout mozek a být bystrý a rychlý. Logika a představivost jsou v téhle hře důležité. Proto je skvělá jako tip na dárek nejen pro děti, ale i pro dospělé.

Pokud se vám zdají pravidla složitá, tak se nebojte. On je složitý vždycky jen popis. Jakmile máte hru před sebou položenou, lépe vám vše do sebe zapadne, a začnete hrát. Vše je logické a pochopitelné. Při samotném hraní to okamžitě pochopíte.

Pokud si hru chcete prohlédnout, nebo koupit, klikněte zde: hra Hex Up!

Jak už jsem zmínila, ve hře Hex Up! jsem prostě prohrávala, takže jsem si ji moc neužila. O to víc mne baví hra Strašák.

Hra je pro 2 až 6 hráčů od 5 let a je prostě úžasná.

Je to opět hra postřehová, ale tahle je mi svým, provedením blízká. Prima je i to, že trvá jen asi 10 minut, děti se tedy vydrží bavit celou dobu hry a vůbec se nenudí.

Opět je to hra o postřehu.

Pravidla jsou u této hry jednoduchá – na stůl položíte kartu strašáka, kterému chybí oblečení jedné barvy (modré, zelené, fialové, žluté). Kdo oblečení první správně doplní, může odložit kartu. Kdo odloží všechny karty jako první, ten vyhrál. Pravidla jsou jasná hned na první přečtení, žádné složitosti, jen hraní a zábava.

Ke hře není třeba žádné velké místo, ani žádná hrací deska. Je to hra karetní, je tedy vhodná i na cestování. Pokud máte děti od 5 let (u nás to zvládá hrát i 4 letý vnuk), určitě je tahle hra bude bavit – je rychlá, má spád a je třeba u ní přemýšlet, nikdo nemá na nudu čas.

Pokud si hru chcete prohlédnout, nebo koupit, klikněte zde: hra Strašák

Vánoce se blíží rychlými kroky, a měly by být hravé. Protože kdo si hraje, nezlobí! A se hrami Hex Up! a Strašák na zlobení není čas ani pomyšlení. Tam je prostor na soustředění, myšlení, postřeh a spoustu smíchu. To je to, co mě na hrách tak baví. Nejsou jen vyplněním času, ale zároveň nám přináší i zábavu a něco nás i naučí. Tyhle dvě hry od DinoToys nás učí myslet a soustředit se.

Pokud si chcete prohlédnout další hry a ostatní sortiment společnosti DinoToys, klikněte zde: mojedino.cz

—————

Zpět